POTILASTURVALLISUUS VAARANTUU PÄIVITTÄIN – ILMOITA ASIASTA

SuPerin ja Tehyn lakko sai päättäjät huolestumaan potilasturvallisuudesta. Me superilaiset tiedämme hyvin, että hoitajapulan vuoksi potilasturvallisuus vaarantuu päivittäin. Tehdään tämä yhdessä näkyväksi ja siihen tarvitsemme teitä kaikkia. Ilmoitetaan toistaiseksi tehostetusti aluehallintovirastolle kaikista vaaratilanteista, jokaisessa työvuorossa.

Potilasturvallisuus vaarantuu, jos

• työvuorosta puuttuu työntekijä ja tilalle ei ole saatu tai hankittu sijaista,

• potilaita tai asiakkaita on tilapäisesti enemmän kuin suunnitellulla henkilöstömäärällä voidaan hoitaa,

• perehdytys on ollut puutteellista.

Toimi näin

1. Lataa tämä lomake koneellesi. Puhelimella pdf-lomake ei kaikilla ohjelmilla toimi, joten täytä lomake tietokoneellasi.

2. Täytä lomake huolellisesti (älä kirjaa potilastietoja tai muita arkaluonteisia henkilötietoja) ja tallenna se tietokoneellesi.

3. Lähetä täytetty lomake oman alueesi aluehallintoviraston kirjaamoon sähköpostin liitteenä. Jos et tiedä alueesi aluehallintovirastoa, riittää että lähetät viestin osoitteella amedu@superliitto.fi

4. Laita viestin otsikoksi ”Kantelu potilasturvallisuuden vaarantumisesta” ja kerro viestiosiossa lyhyesti, että haluat ilmoittaa vaaratilanteesta työpaikallasi.

5. Lähetä kantelu aluehallintoviraston lisäksi SuPeriin, osoite: amedu@superliitto.fi

6. Tee ilmoitus toistaiseksi kaikista työvuoroista, joissa potilasturvallisuus vaarantuu.

HUOM! Neuvottelutilanteen vuoksi on tärkeää, että saamme tietoa kuinka paljon potilasturvallisuus vaarantuu päivittäin. Tiedot tulevat SuPerin sisäiseen käyttöön. Käsittelemme tietoja luottamuksellisesti.

Voit jakaa vapaasti tätä ohjesivua kollegoillesi.

Aluehallintovirastojen kirjaamojen sähköpostiosoitteet:

Etelä-Suomen aluehallintovirasto: kirjaamo.etela@avi.fi (toimialue)

Itä-Suomen aluehallintovirasto: kirjaamo.ita@avi.fi (toimialue)

Lapin aluehallintovirasto: kirjaamo.lappi@avi.fi (toimialue)

Lounais-Suomen aluehallintovirasto: kirjaamo.lounais@avi.fi (toimialue)

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto: kirjaamo.lansi@avi.fi (toimialue)

Pohjois-Suomen aluehallintovirasto: kirjaamo.pohjois@avi.fi (toimialue)

Sinulla on oikeus

Jokaisella sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaisella on oikeus ja velvollisuus ilmoittaa vaaratilanteista työpaikalla. Kantelusta aluehallintovirastoon ei voi tulla superilaisille mitään seuraamuksia. Tämän kantelun tekeminen tai käsittely AVIssa ei edellytä, että asiasta on tehty myös työnantajalle ilmoitus.